Computerworld artikel 23. juni 2005 kl. 11.20

Amerikanske UPS taber retten til ups.dk

  Publiceret d. 23. juni 2005 kl. 11.20
Sø- og Handelsretten afgjorde onsdag, at Jan Nordmand Andersen ikke handlede i ond tro, da han i 1999 registrerede domænet  www.ups.dk.

Det var ellers påstanden fra det amerikanske transportfirma UPS (United Parcel Service), der tilbage i 1999 sagsøgte Jan Nordmand Andersen for at fravriste ham domænet.

? Vi er rigtig glade for, ar Sø- og Handelsretten bekræfter, hvad Jan Normand Andersen hele tiden har sagt. At han var i god tro, da han registrerede navnet, siger Michael Goeskjær, advokat, DLA Nordic.

Jan Nordmand Andersen registrerede domænet gennem sit firma Data4u i foråret 1999 med henblik på at bruge det til salg af UPS'er (Uninterruptable Power Supplies) og anede på det tidspunkt ikke, hvem United Parcel Service var. 

Så blev jeg sur
? Jeg blev sur, da UPS kort tid efter kontaktede mig og sagde, at det havde ret til domænet, og at jeg havde registreret det i ond tro, fortæller Jan Nordmand Andersen.

Og så kørte sagen. David mod Goliat. UPS omsætter for mere end 150 milliarder kroner om året og tøvede ikke med at anlægge sag for at vriste domænet fra den lille danske virksomhed.

Nu seks år senere er sagen afgjort. I dommens præmisser står, at varemærket UPS ikke er godt nok indarbejdet i Danmark til at berettige, at Jan Nordmand skal aflevere sit domæne ups.dk.

Og dertil altså, at Jan Nordmand Andersen i sin tid hverken handlede groft uagtsomt eller i ond tro, da han registrerede domænet. 

Mudret afgørelse
Selvom dommen umiddelbart er en kæmpesejr for Jan Nordmand Andersen og en lige så kæmpe bet for UPS, så er afgørelsen alligevel ikke 100 procent til Jan Nordmand Andersens fordel. 

? Domænet er mit, men jeg må ikke bruge det til at sælge ups'er, som jeg havde tænkt, fordi retten siger, at UPS har patent på varemærket "ups" i Danmark, og det gælder også strømforsyninger - altså Uninterruptable Power Supplies, siger Jan Nordmand Andersen.

I dommen står også, at Jan Nordmand Andersen har anvendt sit domæne kommercielt, selv om det slet ikke er i brug. 

Udbyderen gør reklame for sig selv på siden, som de fleste hjemmesideudbydere gør, så længe siderne ikke er i brug.

Det betyder ifølge dommen, at Jan Nordmand Andersen har anvendt domænet kommercielt.

Slet ikke enige
? Den del af dommen kan vi ikke se meningen i. Det er udbyderen, der reklamerer ? ikke Jan Nordmand Andersen. På det punkt er vi slet ikke enige i dommens præmisser, siger advokat Michael Goeskjær og tilføjer:

? Rækkevidden af den del af afgørelsen er meget uklar ? for at sige det pænt.

Problemet for Jan Nordmand Andersen er, at han ikke rigtig kan bruge sin halve sejr til noget. Han må ikke bruge sit domæne, som han havde tænkt og kommer også til at betale sine egne advokatomkostninger.

Nu har begge parter så nogle uger til at overveje, om sagen skal ankes til Højesteret, og afgørelsen dermed skubbes endnu en håndfuld år ud i fremtiden.

Det har ikke været muligt at formå UPS i Danmark til at kommentere nederlaget.